неделя, 26 август 2007 г.

Началото

Неделя, почивен ден, скука, писнало ми е от всичко, няма нищо ново в "мрежата", Лени - обичната ми приятелка - е на 3000 км от мен, стоя си в къщи и се чудя какво да правя. Мързи ме е да изляза навън и реших да си направя блог за космически, пък и за други, неща.

Кой съм аз? Обитателите на българското уеб пространство ме познават под различни имена. Във форума на БГ Наука ми викат Spirit, във форума на Звездно общество ми викат Dorian Gray, във форума на Космос БГ съм известен като Kryptonite, пък на останалите места в Млечния път и в някой от сателитните му галактики (като Малкия магеланов облак) ми казват просто Наско.

Днес се поразходих из Интернет и открих някои готини неща за Меркурий. Планетата имала частично разтопено ядро от желязо и никел. И докато космическият апарат MESSENGER на НАСА е на път към Първото парче скала (прозвище на Меркурий, често употребявано в космическия ъндърграунд, произлизащо от факта, че е първата планета в Слънчевата система), то БепиКоломбо - сондата на Европейската космическа агенция, предназначена да изследва Меркурий ще бъде изстреляна две години по-късно от първоначално планираното (чак през 2013 година) и освен това по проекта ще се охарчат €200 милиона повече. Крайната сума възлиза на €650 милиона ако няма нови непредвидени разходи.

Иначе MESSENGER наближава Меркурий. През януари 2008 година ще бъде първото облитане на планетата. Ще последват още две, които ще намалят скоростта на апарата до такава степен, че той вече ще може да влезе в орбита около Първата скала. Това ще стане през далечната 2011 година, ако всичко върви по план.


MESSENGER на път към Меркурий. Снимка: NASA

БепиКоломбо може да има проблеми с датата на изстрелване и джобните, но пък е доста по-интереса и авангардна мисия. Най-якото е, че ще има електрически двигател. Да, точно така - слънчевите му панели ще генерират електричество и двигателят му ще генерира тяга (макар и слаба) в следствие на високия специфичен импулс. За всеки случай апарата ще има и традиционния за локалната ни група галактики химически двигател. С други думи, кораба ще се задвижва и с хипер токсичния монометил хидразин.

БепиКоломбо на Меркурий. Снимка: ESA.

БепиКоломбо всъщност представлява 4 отделни космически кораба:

    • Кораб майка, познат още като Меркуриански трансферен модул. Точно на него ще бъдат монтирани главните двигатели. Към него ще бъдат прикрепени и останалите три кораба, които след пристигане на Меркурий ще се отделят и всеки ще си поеме по своя път.
    • Меркуриянският орбитален апарат ще тежи 357 кг и ще има формата на плоска призма с ъгъл 20 градуса. Апарата ще бъде покрит със слънчеви панели, които ще генерират 420 W електричество (достатъчно да захранят 4-6 крушки). Този кораб ще бъде оборудван с широкоъгълна камера, тесноъгълна камера, инфрачервен, ултравиолетов, гама, рентгенов и неутронен спектрометри, лазерен алтиметър, телескоп и детектор за близки астероиди и инструменти за радио експерименти. Сериозно оборудване, а? Забравих да спомена и радиатора, с площ 1,5 квадратни метра, както и антената за връзка със Земята с диаметър 1,5 метра.
    • Меркуриянският магнитосферен орбитален апарат ще представлява плосък цилиндър с тегло 165 кг. Той ще се върти с 15 оборота в минута. Дъното и тавана на цилиндъра действат като радиатори. Страните са покрити със слънчеви панели, генериращи 185 W електричество (колкото за две крушки). Апарата разполага с еднометрова антена и две по-малки антенки. Годишно ще бъдат трансферирани 160 GB данни при скорост 5 kb/s. Магнитосферният космически апарат ще бъде оборудван с магнитометри, детектори на заредени частици, вълневи приемници, положителен йонен емитер и снимачна система. Чак да ти настръхне кожата.
    • Меркурианският повърхностен елемент щеше да е спускаем апарат ако мисията не беше вече €200 милиона вътре. Компонента беше анулиран. При желание на читателите (дано се намерят такива) ще пиша за него.
Ами за сега май е това. Днес съм на вълна Меркурий. До другия път.

ПП До читателите от планетната система Гилезе: не забравяйте да ми пратите ония снимки на транзита, дето обещахте!

1 коментар:

Анонимен каза...

Здравей Наско!
Радвам се, че "попаднах", тоест примеркурих се на твоя информационен блог! Няма да скрия, че съм очарован от ангажираността ти, твоите наистина смислени интереси и не на последно място-любовта ти към друго човешко същество. Така комбинацията се запълва, а животът се оползотворява...браво!
Дано да имаш желание и сили, воля и възможности за реализация в посока на всичките ти интереси, от най-сериозното ти времепоглъщане до материализирането на изживяваната любов...много наследници!
Чао!

С усмивка:(lionel.bg@gmail.com)